Leserbrev om flyplass

Av
DEL

MeningerJeg og veldig mange undres over en manglende kamp fra politikere og kommuner i interessen for flyplass i Norddalen. Nå ser det heldigvis ut til å løsne litt.

Det viktige er å få på plass en utredning som vil avdekke behov og grunnlag for en flyplass, og at de folkevalgte tar sine velgere og kommunenes fremtid på høyeste alvor.
Tenk på alt distriktet her har å by på, eks nasjonalparkene, turistopplevelser, lokalmat, opplevelser, vår kultur etc.
Et stort potensiale med en flyplass er jo å kunne motvirke fraflytting og befolkningssvikt, øke muligheter for både statlige og private arbeidsplasser grunnet enklere og raskere kommunikasjon og mye mer. Jeg vil tro at hvis politikere, folk i næringslivet osv skal reise langt på møter eller kurs så kunne dette skje langt raskere med fly enn dersom man skal reise med tog eller bil. Dette har jeg selv smertelig erfart i min jobb i elektrobransjen. Enkelte ganger må jeg ha en ekstra natt på hotell for å komme meg hjem fra kurs og opplæringer. En ekstra kostnad som kunne vært unngått ved å hoppe på et fly. Alternativet er å kjøre selv, noe jeg helst vil unngå.

Hvorfor skal ikke våre kommuner og politikere ville kjempe knallhardt for å få en utredning for en flyplass? Det dreier seg om å bygge og sikre fremtiden for distriktet og etterkommerne våre. For meg er jo dette aldeles uforståelig. Hva er grunnen til at vi ikke fortjener å få samme flytilbud som resten av landet?

En utredning trenger jo ikke være en kostnad for kommunene. Tenk heller på alt dette kan dra med seg i potensielle besparelser og økte inntekter. Har en kommune først begynt å bruke sparekniven, så er det lett å tenke på uttrykket "å spare seg til fant".
Hva kan vi egentlig risikere med en flyplass? Blir det mindre turisme og tilreisende, svekker vi næringslivet, får vi mindre arbeidsplasser, eller forbedrer vi transport og tilgjengelighet, øker vi kommuneøkonomien, blir det enklere for bedrifter "utenfra" å etablere seg osv? Svaret sier seg vel egentlig selv, og jeg tror at jeg har de aller fleste med meg på dette.

Ta et eksempel med bygginga av skitrekket på Lemonsjøen. Den tiden var det enorm negativitet og pesimisme der mange sa at det er jo ikke grunnlag for dette. Det er jo nesten ikke hytter der engang... Hadde det blitt så stor utbygging av hytter dersom skitrekken ikke hadde vært der tro? Det ene drar jo det andre med seg, og det hele begynner med å få folk til å komme hit vi ønsker dem. Skape tilgjengelighet, positivitet, opplevelser og tro på fremtiden. Det er mange eksempler rundt omkring der store visjoner og såkalte "luftslott" har blitt fruktbar virkelighet med entusiastiske folk med stå-på vilje, tro på fremtiden og god kunnskap.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg de turistbedriftene våre som sier "å nei vær så snill, ikke la det komme mye gjester til oss da. Vi vil håndplukke de vi vil ha, og håper for all del at de vil komme". Da er det i tilfelle en underlig måte å skape mest mulig omsetning og trafikk på.

Det er klart at dersom en kommune i området vårt går så det suser med stor befolkningsvekst, stort og blomstrende næringsliv, god turisme både i og utenfor hovedsesong, liten eller ingen behov for videre utvikling osv så er vel dette bra. Føler meg ærlig talt litt usikker hvilke kommuner i norddalen dette i tilfelle gjelder. Slik mitt inntrykk er så er realiteten litt det motsatte av denne ønskedrømmen. Nedskjæringer er noe av tegnene på at det er noe som mangler, selv om det er ikke alt som vil reddes av økte tilreisende.

En utredning av behov og grunnlag for flyplass avdekker jo nettopp dette; behov og grunnlag. Dette vil Avinor avdekke, og kommunene trenger ikke å frykte at dette er noe som de må koste. Det er nok på andre ting som enkelte kommuner kunne vært mer bekymret over sin pengebruk.

Dobbeltspor på jernbanen evt hurtigtog høres flott ut, men hvordan skal en meterspris på en halv million forsvares her? Det dreier seg om betydelig lenger avstand enn mellom Vinstra og Otta. Bare dette vil fort ha en kostnad på minst 10-15 milliarder. Altså fort 10 ganger høyere investering enn en flyplass på Tolstadåsen. Hvor er pengene og logikken her? Et eksempel på dette (selv om det er mange år siden) står i Eidsvoll Ullensaker Blad, der de forteller at meterprisen på dobbeltspor ligger på kr 300.000,- pr meter langs Mjøsa. Slik jeg ser det er det i dette området lettere å unngå en jernbane i sikk-sakk, men tenk oppover den svingete Gudbrandsdalen med alle gårder og dyrkamark. Er det noe som jeg ser på som helt urealistisk så er det jo dette. Hadde vi bodd på prærien så hadde jeg vært en full tilhenger på både trippelspor og ekstreme hurtigtog med hastighet på 250 km/t. Vi må bare innse realitetene i området vårt mhht topografi, gårdsbruk og dyrka mark og ikke minst en totalt urealistisk kostnad på utbygging av toglinjene.
Tenk også på miljøet som må "blø" for dette, slik som verdifull dyrka mark, alle hus og gårder som muligens må rives eller flyttes, høyt støynivå, natur og fauna osv. Et evt hurtigtog vil også kreve en annen trasé pga høy fart, og da nytter det ikke med tidvis "slalomjernbane" som vi har i dag.

Vi bør absolutt stole på Avinor sine erfaringer og kunnskap fremfor (unnskyld mitt ironiske uttrykk) "kafégjengere med nisselua nedover ørene" når det gjelder å få frem fakta. Det er jo klart at Avinor ikke invisterer i en flyplass bare for morro skyld. De aller fleste vet vel nå at utredning, bygging og drift av en flyplass blir dekket av Avinor. Det er altså ikke en kostnad for kommunene, men heller en gavepakke fra oven for å bruke det uttrykket.

Vi må heller ikke glemme den store markedsundersøkelsen til Epinion som viser at 8 av 10 innbyggere ønsker eller er positive til en flyplass. En flyplass vil være den absolutt beste næringslivspolitikken for distriket vårt. Hva i all verden kan vi risikere hvis Avinor ser at det er et godt og forsvarlig grunnlag for flyplass?

Dersom dette blir resultatet bør vi ta imot det med åpne armer. Alternativet er å stå her fastgrodd med nisselua i hånda og dra med oss fortida inn i fremtiden.




Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags