– Det har vært heftig. Vi har hatt dager der vi har hatt én betalende kunde, forteller Marthe Berge Gjul, butikkleder for Dressmann på Otta, når hun beskriver det siste året.

Også for Siw Bagås Lien på Match Otta var fjoråret krevende, og 2021 har startet med nedgang. Hun har fremdeles deler av stillinger permittert. Bagås Lien eier butikken selv, og i fjor vår sto hun flere måneder alene i butikken.

– Håpet er at folk skal handle mer når ting går mer tilbake til normalen, sier hun.

For Dressmann på Otta har starten på nyåret vært grei, men varierende fra dag til dag.

Fall i omsetning nasjonalt

Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, skriver i en pressemelding at klesbransjen ble rammet sterkt av covid-19 i 2020. Det viser ferske tall fra årsstatistikken til Virke Handel.

– På årsbasis falt omsetningen med 10,2 prosent. I de store kleskjedene var nedgangen i 2020 på 8,0 prosent, skriver Virke.

Senterleder på Amfi Otta, Tove Myhren, forteller at de ser den samme tendensen her.

– Det er bransjer som tekstil og servering som har det tøffest. Vi har de samme tallene her som i resten av landet. Tekstil får ganske hardt medfart, forteller Myhren.

– Har vært tøft

I mars, april og mai i fjor var det lite folk i butikkene. Berge Gjul forklarer at det merkes godt når det er smitte i kommunen. Da var det helt stille.

Så kom sommeren og med den de norske turistene.

Både Berge Gjul og Bagås Lien forteller at sommeren ble bra. Nordmenn legger igjen mer penger der de reiser enn de utenlandske turistene. Begynnelsen på høsten ble rolig men grei. Desember ble dårligere enn normalt.

– Det har vært tøft. For vår del er vi heldige som er en del av en stor kjede, men vi er ikke sikre av den grunn, sier Berge Gjul.

Sitter igjen med varelagrene

Klesforbruket har endret seg etter nedstengningen av Norge. Folk er mer hjemme og «behovet for fest- og jobbantrekk har nesten forsvunnet», ifølge Virke. Klesbutikkene sitter igjen med tapte varelager og sesongvarer.

Berge Gjul tror forklaringen på at klesbransjen har det tøft nå kan være en kombinasjon av usikkerhet, at folk ikke skal ut på noe og økonomi.

Bagås Lien trekker i likhet med Virke fram at varelageret er noe av «cluet» til at klesbransjen blir særlig hardt rammet.

– Mote er ferskvare. Det er mye sesongvare, og folk vil ikke ha gamle varer. Butikkene sitter igjen med varelageret av klær som ikke er blitt solgt. Jeg vet ikke hvor lenge vi kan drive det slik, forklarer hun.

Kjemper med netthandelen

Samtidig er netthandelen en utfordring for mange, og Bagås Lien forteller at hun føler hun kjemper litt med netthandelen.

Mange butikker har «klikk og hent»-funksjoner der butikkene tjener på det, men det gjelder ikke for Bagås Lien. Match har også netthandel, og kundene kan velge å hente varer i butikken på Otta, men siden Bagås Lien eier butikken selv sitter hun ikke igjen med noen fortjeneste for det.

– Vi som eier butikkene selv er ikke integrert i den ordningen på samme måte. Det går sentralt, og ikke gjennom butikken her. Jeg håper på sikt at vi blir en del av den ordningen, forteller hun.

Starter året med nedgang

Ifølge Virke opplever bransjen nedgang på over 20 prosent de første to månedene av 2021.

De ti siste årene har omsetningen totalt gått ned med 11,6 prosent. Virke skriver i pressemeldingen at landets klesbutikker ikke har omsatt for så lite som i fjor siden 2006.

– Klesbransjen har fått juling altfor lenge. Og med nedstengingene lempes regningen over på butikkene når de må stenge ned på kort varsel, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, i pressemeldingen.