– Det er mange av de samme bilene som går igjen år etter år. Mange tror nok at de kan kjøpe seg fri gjennom å gå for en russebil som har vært godkjent tidligere, sier kjøretøyinspektør i Statens vegvesen, Erling Vangen. Faktum er at russebilene blir stadig eldre. Det er ofte snakk om gamle, utslitte biler.

– Samtlige biler er mellom 20 og 30 år gamle, konstaterer Vangen. Majoriteten av bilene er amerikanske vaner. Det medfører en utfordring med topunkts belter.

– Kolliderer du i over 70 km/t og har kun topunktsbelte har du liten sjanse for å overleve. Det er den harde sannheten, sier Vangen. Han anbefaler russen å montere trepunktsbelte, som er et langt tryggere alternativ. For hele hensikten med russebilkontrollen er å avdekke eventuelle feil og mangler før bilene ruller ut på vegen. Russebilkontrollene er frivillige, men alle oppfordres til å gjennomføre kontrollen for å få russebilen sin godkjent. Alle godkjente russebiler får oblat

– Flere fordeler ved å kjøpe ny bil

Seniorinspektør i Statens vegvesen, Arne Ulheim mener også at det er bekymringsfullt at russebilene blir stadig eldre.

– Det er mange fordeler ved å gå for en nyere bil. For det første er de nye bilene vesentlig sikrere enn mange av de russebilene vi ser på vegene i dag. Dessuten er de nye bilene lettere å tilpasse å bygge om til russebiler, sier han.

God trend

Inspektørene er klare på at hensikten med kontrollene er at alle skal ha en trygg russetid langs vegene. Totalt var det nærmere 20 russebiler inne til kontroll over de to dagene vegvesenet gjennomførte russebilkontrollen på Otta.

– Det er bra at så mange velger å kontrollere bilene sine, sier Vangen.

Slipper billigere unna mai-kontrollene

Russebilene som blir godkjent under kontrollen får et oblat. Biler med oblat vil slippe lettere unna en eventuell teknisk kontroll i mai, men må likevel kontrollers for bruk av bilbelte og gyldig førerkort, ifølge vegvesenet. Dersom bilen er bygd om etter godkjenning, er vilkårene for oblat brutt, og russen må regne med teknisk kontroll med vanlige reaksjoner. Og Vangen minner om at selv om en russebil ble godkjent året før, er det ikke nødvendigvis slik at bilen blir godkjent ved neste kontroll.