Norddalen møter daglig leder for Priscilla Mote, Malin S. Bårstad, idet hun skal i gang med arbeidsdagen. Butikken er stengt. Det fant ut hun ut var det mest forsvarlige slik situasjonen utviklet seg.

– Jeg kommer til å holde åpent på torsdagene så langt det går. Så lenge det er forsvarlig.

Idag skal hun derimot pakke varer som kunder har bestilt. Etterpå skal hun kjøre dem ut og levere til folk. Enten i postkasse eller utenfor inngangsdøren.

– I starten tok jeg på meg å levere på dørene til folk når jeg likevel skulle kjøre den veien. Nå er det tredje gang jeg er ute ens ærend å kjøre ut varer som kunder har bestilt. Tredje og største. Det har vært bra med bestillinger. Heldigvis.

Idag går turen blant annet til både Kvam og Dovre. Bårstad satser på å ha utkjøring en gang i uken. Helst på mandager eller tirsdager.

– Dager der vi nesten ikke så folk

Hun merket det først gradvis. Ringvirkningene av at koronaviruset var kommet til Norge.

– Etter at det første tilfellet i Norge ble bekreftet ble det gradvis færre og færre folk som var innom butikken. Da det ble bekreftet smitte i Sel ble kundene borte med engang. Det var dager der vi nesten ikke så folk. Når det er sagt så er det bra at folk tok det på alvor.

Bårstad begynte å kjøre varene ut til de kundene som ikke hadde anledning til å dra til butikken selv allerede en uke før hun valgte å stenge butikken. Hun kjører ut varer i samarbeid med nabobutikken Babyhjørnet.

De kjører gratis til Otta, Nord-Sel, Vågå og Lalm, men kjører også ut til Dovre, Dombås, Sjoa, Heidal, Kvam og Lom hvis det er flere bestillinger derfra. Da mot et lite kjøretillegg.

Hun forteller at det kan være aktuelt å fortsette å tilby utkjøring for kunder som ikke kommer seg til butikken også etter dagens situasjon har roet seg.

Helt avgjørende

– Jeg setter veldig pris på at folk bestiller. Det er helt avgjørende, og det er en tryggere handel for alle i disse tider. Posene med varer leveres i postkassa eller på trappa, og de betales på forhånd. Hygienen er jeg også veldig nøye med. Jeg vasker mellom hver pose som blir levert og desinfiserer både ratt og girspak.

Det er en del arbeid å drive nettbutikk uten å ha et eget system for det. Bårstad tar imot bestillinger hjemme i Vågå og noterer ned alt. For å sjekke om hun har varene i riktig størrelse må hun til butikken på Otta. Deretter kan hun gi kundene tilbakemelding på om hun har varene. Når kundene har betalt skal alt pakkes, strykes av listen, for så å kjøres ut.

– Lokale folk er veldig opptatt av å støtte oss og det setter jeg veldig pris på. Jeg får mye gode ord og mange lykkønskninger, noe som er veldig trivelig. Det er verdens beste kunder og jeg savner det å ha direkte kontakt med dem. Jeg håper dette ikke blir langvarig.