Ap eller Sp i Vågå - flyplass?

Av
DEL

LeserbrevVågå Senterparti er imot en utredning av flyplass, hva er det som virker så skummelt? Fakta som blir avdekket? Det virker som at Vågå Senterparti ikke vil ha en utredning som avdekker behov, grunnlag og ubesvarte spørsmål om flyplass på Tolstadåsen. Dette oppfattes som respektløst overfor våre innbyggere. Hvorfor fortjener vi ikke den informasjonen som en utredning vil gi?
Hvilken rett har enkelte til å sette seg som dommere over våre sambygdingers behov for informasjon og fakta, tilsvarende flytilbud som andre i landet vårt har, og faren for å potensielt bremse opp fremtidsmulighetene til både oss og våre etterkommere?

I alle fylker med unntak av Telemark og Oppland kan 80 % av befolkningen nå en lufthavn innen 1,5 timer, og hele 90% på landsbasis. Hvorfor skal ikke vi ha samme mulighet som de fleste andre i landet?

Som ledd i NTP-prosessen har Avinor foretatt en gjennomgang av de lokale lufthavnene. Hovedkonklusjonene i analysen er blant annet at de lokale lufthavnene er sentrale for bosettings- og næringsutviklingen og vil fortsatt ha en sentral rolle i norsk distriktspolitikk. Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum gikk ut nå i valgkampen og hevdet at "-Vi er avhengig av utvikling over hele Norge, og å binde Norge sammen. Da er fly den beste løsningen, for det finnes ikke noe bedre alternativ.» Er Vågå Senterparti på kollisjonskurs med egen partileder?

Trysil er et godt eksempel på hva en flyplass kan tilføre et lokalsamfunn av turisme, økt omsetning for næringslivet, sikre arbeidsplasser, økte skatteinntekter osv. Rapporter og prognoser sier at innen få år vil det bli 100.000 tilreisende via flyplassen i Sälen, og at 40% av disse vil ha Trysil som et reisemål. Med tanke på at det gjerne blir flere overnattinger pr tilreisende så forventes det en svært stor økning av kommersielle overnattinger. I Sälen der flyplassen ligger er det 625 innbyggere (2010) mens Trysil som ligger kort vei fra flyplassen har 6.621 innbyggere (2014)

Næringslivet i Trysil skal de neste 10 årene investere nærmere 4 milliarder kroner. Trysil kommune har ikke gått inn med penger til dette prosjektet noen gang, og iflg uttalelser så "finnes ikke en eneste post i regnskapet som kan utgiftsføres til denne flyplassen. Det har ikke kostet Trysil kommune noen ting.» Det har også vært politisk støtte og positivitet til denne satsingen. Det ble i Trysil kommune foreslått en ekstra stilling i næringsavdelingen, der 50% av arbeidsinnsatsen skulle jobbe med flyplasseffekten og få arbeidsplasser til Trysil. Dette ble stemt ned av Senterpartiet og de borgerlige.

De siste fire årene har innbyggertallet i Trysil økt med 100 personer, etter en nedgang omtrent hvert år siden 50-tallet. Antall arbeidsplasser har samtidig økt med nesten 200 i samme periode. Mye av dette er flere helårlige arbeidsplasser i reiselivet, som skyldes en offentlig-privat satsing på sommerturisme.
Gi oss denne muligheten også i Nord-Gudbrandsdalen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags