Det har blitt 16 år siden, den dagen da Leren kanskje litt tilfeldig satte sin fot på Aktiv Otta og prøvde seg på en spinningtime. Hun ble med en gang bitt av basillen.

– Jeg skulle bare prøve en time på Aktiv Otta, det var en nabo som dro meg med, sier Aud Leren, 69 år, fra Otta.


Men om hun ikke er helt sikker på hva det var som gjorde at hun begynte å trene, er hun i hvert fall sikker på hvorfor hun har fortsatt.

– Det var kjempeålreit, selv om jeg aldri hadde gjort det før, forteller Aud Leren og legger til at hun har drevet med spinning regelmessig siden hun ble pensjonist.

Fikk god tid til å trene

Ellers er det seniortreninga hun setter aller mest pris på.

– Styrke, stabilitet og balanse prøver jeg å trene hver uke. Det er en kjempegod time. Det er jo et område man ikke akkurat blir bedre på med årene, sier Leren.

På seniortimene er de en liten «kohort» og det er veldig sosialt. Aktiv Otta spanderer yoghurt, kaffe og kjeks etter timen, noe Leren uttrykker at hun setter stor pris på.

– De er så flinke til å ta vare på oss.

Selv om det er godt å bli sprekere, presiserer Leren at treningen gir mye mer utover det, hun tenker bl.a. på de psykiske fordelene.

– Det er fantastisk musikk og mye humor og latter. Man blir i godt humor av det! Det er godt for kropp og sjel.

Da Leren ble pensjonist i 2013, fikk hun god tid til å trene mer. Før ble det toppen en eller to ganger i uka, mens nå trener stort sett Aud Leren tre ganger i uka. Når hun disponerer tiden sin fritt, kan hun dessuten være med på trening tidlig på dagen.

– Det er helt ideelt å trene klokka elleve på formiddagen, istedenfor sent på kvelden.

Seniortimene er to ganger i uka, mens balansetimen hun liker så godt, er en vanlig time.

– Trening er bedre enn smertestillende

Leren forteller om diagnosen artrose i knærne, som gir henne smerter om hun ikke passer på å holde seg i aktivitet.

– Etter timene med Anita, kjenner jeg ingenting, forteller Leren.

Men smertene i knærne kommer tilbake om hun er for lenge borte fra treninga. Hun tenker ikke at hun må la være å trene fordi hun har vondt, Aud Leren tenker stikk motsatt.

– Trening er bedre enn å bruke smertestillende, sier Leren som holder slitasjegikten på avstand ved regelmessig trening.

Tidligere har trening for Leren vært forbundet med å være oppmann og lagleder for barna sin idrett. Selv har hun ikke drevet med noe trening før den dagen for 16 år siden, da naboen dro henne med til Aktiv Otta.

Det hender seg også at Leren tar noen styrketimer.

– I fjor hadde jeg en PT-time med Anita, der jeg fikk øvelser for å styrke knærne.

Liker det sosiale

Selv om det noen dager virker tungt å dra på trening, vet Leren at det føles godt etterpå. Og da er det verdt det.

– Det gir meg energi og overskudd tilbake, om man er sliten på forhånd, får man mer krefter tilbake etterpå.

Men disse positive sidene ved treninga, hadde ikke Leren tenkt så mye på, da hun begynte på Aktiv Otta. Og det er nettopp det som er grunnen til at hun fortsetter uke etter uke og år etter år.

– For det som er helt sikkert, er at man blir glad av å trene, konkluderer Leren.

Leren presiserer at trening passer for alle aldre og at det hjelper, også når overskuddet ikke er på plass i forkant, nettopp fordi treninga skaper et nytt overskudd. Selv om Leren liker seniortimer og balanse best, er fortsatt det hun startet med for 16 år siden like artig.

– Jeg liker å sitte på en sykkel og bli svett og varm, det er selvfølgelig en bra time det også, sier 69-åringen, som for øvrig er den nest yngste på seniortimene.

Når Aktiv Otta innimellom må holde koronastengt, er Leren glad for at hun heldigvis bor fint til øverst på Dahle med gode turmuligheter.