Gå til sidens hovedinnhold

Anna (18) og Inga (18) har en forretningside basert på råvarer fra Jotunheimen - nå er de snart klare for lansering

Anna Stormyrengen (18) og Inga Hansen Horgen (18) i ungdomsbedriften Fjellgodt UB lager hundesnacks av rein fra Jotunheimen. De utnytter restene av reinen som ellers ville ha blitt kastet.

For abonnenter

Anna Stormyrengen og Inga Hansen Horgen, begge fra Heidal, er snart klare til å begynne å pakke hundesnacksen som har hengt til tørk siden midten av desember.

Den har hengt frysetørka i temperaturen ute, og de siste dagene i varmegrader innendørs.

– Det er ferdig tørka og mangler bare pakking. Etter det kommer hundesnacksen for salg, forteller de.

Var med på slakting

Snacksen av rein er bærekraftig og økologisk, og laget av restene av dyret som ellers hadde blitt kastet.

– Det er hundesnacks av reinsvom. Vi har et samarbeid med Vågå Tamreinlag og får restene av dyret, som de ellers ville ha kastet. Det er vi veldig glade for, forteller Stormyrengen og Horgen.

De to var i desember med Vågå Tamreinlag på slakting. Stormyrengen har tidligere vært med på slakting av elg.

– Dette var en helt annen skala. Det er noe annet enn å slakte ett dyr om gangen. Det var veldig lærerikt.

– Lærerikt, også er det artig å være med på hele prosessen, tilføyer Horgen.

Lærerikt og utfordrende

Jentene går påbygg ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule avdeling Otta, og det er gjennom faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling at Fjellgodt UB ble til.

Men hvordan ble forretningsideen utviklet?

– Det var mye idémyldring i starten. Å se seg rundt og finne ut hva som trengs. Det var pappa som kom med en idé, også har vi bygd videre på den, sier Stormyrengen.

Det har vært mye arbeid å utarbeide forretningsplan, ordne alt av dokumenter og skolearbeidet. Jentene har lagt ned mye innsats.

– Det er mye å sette seg inn i for å starte en bedrift. Det er lærerikt og også utfordrende med alt skolearbeidet. Det er det som tar tid, sier de.

Stormyrengen og Horgen trekker fram hjelpen og støtten de har fått fra lærer Lene Sørbråten, næringssjef i Sel Torfinn Stenersen, samt Stein Pedersen og Camilla Melgård i Skåppå.

– Ekstra motivasjon

Alt arbeidet de to har lagt ned i bedriften har gitt resultater. Under regionmesterskapet for ungdomsbedrifter i slutten av januar stakk Fjellgodt UB av med flere priser. De tok førsteplass for beste forretningsplan, beste videopresentasjon og bærekraftprisen. I tillegg tok de andreplass i kategorien for beste logo.

– Det er «løyle». Det gir en ekstra motivasjon. Særlig artig var det å gå til topps for forretningsplanen. Og også bærekraftprisen, sier de entusiastisk.

Stormyrengen og Horgen forteller at de fikk tilbakemeldinger om at det ikke var mye å sette fingeren på, at de hadde lagt ned mye arbeid og at de ikke er en typisk ungdomsbedrift.

Premiepengene skal brukes til å betale for emballasjen som hundesnacks skal pakkes i.

– Det neste er Innlandsmessen, og vi melder oss på der. Vi ser at det er muligheter.

Åpne for å videreutvikle

I begynnelsen av arbeidet utførte de en markedsundersøkelse for å kartlegge interessen for produktet. Denne fikk de over 200 svar på. Tilbakemeldingene var positive, noe som ga motivasjon til å fortsette på det samme sporet.

– Det er motiverende når det er interesse for det man driver med, mener Horgen.

De ser også potensial til å utvikle bedriften videre etter de er ferdig med videregående.

– Det kan hende at vi fortsetter med det hvis det går godt. Vi ser at det er muligheter for å produsere mer, men det tar ganske lang tid og kunne vært godt å være flere, forteller de.